• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 5 اسفند 1400
کد مطلب : 154781
+
-

پیشنهاد های ویژه هفته/ انسان در جست‌وجوی معنا


کتاب انسان در جست‌وجوی معنا در سال1946منتشر شد. این کتاب یکی از بهترین نمونه‌های ادبی در ادبیات روانشناسانه است و روایت زندگی و نجات یافتن دکتر ویکتور فرانکل در اردوگاه کار اجباری رژیم نازی را شرح می‌دهد. فرانکل در این کتاب ابتدا خاطراتش از آشویتس را بازگو می‌کند و سپس تلاش‌ها و راهکارهایش برای زنده ماندن را توضیح می‌دهد. ویکتور فرانکل در مدت زمانی که در اردوگاه آشویتس زندانی بود، پدر، مادر، همسر و برادرش را از دست داد بنابراین به‌گفته خودش «درد از دست دادن» را می‌فهمد. او در کتاب انسان در جست‌وجوی معنا سعی می‌کند تا با بیان دردهایش به خواننده بفهماند که چطور می‌توان زیر بار این حجم از رنج زنده ماند. کتاب 168صفحه دارد و تا به حال با استقبال قابل‌توجه مخاطبان، به چاپ‌های متعدد رسیده است.

  منتالیست

«منتالیست» یا روانکاو یک مجموعه تلویزیونی ساخت سال 2008 در ایالات متحده آمریکاست که از شبکه سی‌بی‌اس پخش می‌شد. این مجموعه توسط برونو هلر خلق شده که خود او تهیه‌کننده اجرایی کار نیز هست. جریان سریال حول یک سایکیک سابق به اسم پاتریک جین (سایمون بیکر) می‌چرخد که اکنون به‌عنوان مشاور با اداره تحقیقات کالیفرنیا (سی‌بی‌آی) همکاری می‌کند که البته بعد از منحل شدن کل سازمان از فصل ششم در اف‌بی‌آی فعالیت خود را ادامه می‌دهد. واژه منتالیست، بر پایه بخش آغازین فصل اول به این معناست: کسی که از تیزهوشی، هیپنوتیزم یا تلقین‌های ذهنی بهره‌می‌برد؛ یک استاد کنترل‌کننده افکار و رفتارها. جدا از تم‌های جنایی و پلیسی، این سریال با درهم‌آمیزی جریاناتی رمزگونه برای به دام انداختن مجرمین توسط تله‌های استادانه، بیننده را در خود غرق می‌کند.

  درخشش ابدی یک ذهن پاک 

این فیلم که با نام «آفتاب ابدی ذهن بی‌آلایش» هم ترجمه شده، فیلمی آمریکایی محصول سال2004میلادی در ژانر رمانتیک علمی-تخیلی است و میشل گوندری آن را کارگردانی کرده‌. در این فیلم، جیم کری و کیت وینسلت نقش‌آفرینی کرده‌اند. فیلم فیلمنامه محکم و پیچیده‌ای دارد و با توجه به زمینه‌هایی که داستان در اختیار نویسنده قرار داده، به‌طور پی‌در‌پی سطوح کشمکش خود را تغییر می‌دهد و روایت فیلم دائماً از ذهن شخصیت اصلی به جهان بیرون جابه‌جا می‌شود. دکتر هاوارد سرپرست یک کلینیک است که کار آن پاک کردن آن دسته از خاطرات افراد است که دوست ندارند آنها را در ذهن خود داشته باشند؛ کلینیکی که اغلب زوج‌ها به آن مراجعه می‌کنند تا خاطرات بدی را که از هم در ذهن خود دارند پاک کنند.

  پایان توفان

این مستند ورزشی در سال‌2020 تولید شده و محصول کشور انگلستان است. «پایان توفان»، داستان قهرمانی دراماتیک تیم لیورپول در فصل 2019-2020 لیگ برتر انگلیس را روایت کرده و جیمز ارسکین در مقام کارگردان کوشیده با استفاده از تصاویر کمیاب، مخاطب را غافلگیر کند. در این فیلم یورگن کلوپ، الیسون بکر، سادیو مانه، جردن هندرسون و ترنت الکساندر آرنولد جلوی دوربین رفته‌ و نقش خودشان را بازی کرده‌اند. لیورپول بعد از 3دهه با رهبری یک مربی آلمانی به نام یورگن کلوپ قهرمان لیگ برتر انگلیس شد و همین اتفاق بزرگ بسیاری از کارگردان‌ها را برای ساخت مستند به صرافت انداخت اما نتیجه هیچ‌کدام از کارها مثل پایان توفان مورد استقبال عموم قرار نگرفت. اگر از عاشقان فوتبال جزیره و لیورپول هستید، حتما این مستند را از دست ندهید.

   آموزش شطرنج

اگر بگوییم که زندگی مثل بازی شطرنج است اغراق نکرده‌ایم. پیش‌بینی، آینده‌نگری، برنامه‌ریزی، بررسی همه جانبه، احتیاط و شهامت و مبارزه‌طلبی را در بازی شطرنج می‌آموزیم. از این‌رو موفقیت در زندگی شخصی، بسیار شبیه برنده شدن در یک بازی شطرنج است. کتاب آموزش شطرنج به شما کمک می‌کند چنین صفاتی را یاد بگیرید. این کتاب برای بازیکنان مبتدی نوشته شده و شامل مجموعه‌ای از اصول و قوانین این بازی فکری است. به همین دلیل خواندن کتاب آموزش شطرنج برای بازیکنان مبتدی و حرفه‌ای و مدرسان شطرنج توصیه شده و یک کتاب مرجع در ورزش شطرنج به‌شمار می‌رود. اگر هم دوست دارید اصول اولیه آن را به خوبی یاد گرفته و در زندگی شبیه‌سازی کنید، باز هم این کتاب می‌تواند گزینه خوبی برای‌تان باشد.

  غرور یانکی‌ها

وقتی صحبت از فیلم‌های ژانر ورزشی به میان می‌آید، خیلی‌ها ناخودآگاه یاد «غرور یانکی‌ها» که یکی از آثار کلاسیک سینمای جهان است می‌افتند؛ فیلمی خوش‌ساخت و به یاد‌ماندنی که در آن زندگی شخصی و حرفه‌ای «لو گهریگ» بازیکن مطرح و شناخته‌شده سال‌های دور بیسبال آمریکا به تصویر کشیده شده است. خیلی‌ها اسطوره بیسبال آمریکا را به‌خاطر سخنرانی کوتاهش قبل از یکی از مسابقات به یاد می‌آورند. گهریگ در آن سخنرانی گفت: «من خوش‌شانس‌ترین مرد روی زمین هستم.» اما مدتی بعد به بیماری «ALD» مبتلا شد. با تماشای این فیلم، شاهد اوج‌گیری و سقوط بازیکن افسانه‌ای دنیای بیسبال خواهید بود؛ فراز و فرودی که شاید این فیلم را برای شما بسیار مهیج و البته دراماتیک کند.

مستند

  خلیج‌فارس

اگر می‌خواهید دلیل اصرار برخی کشورهای عربی برای استفاده از نام جعلی برای خلیج‌فارس را بدانید، پیشنهاد ما تماشای این مستند 90دقیقه‌ای است. در این فیلم اسناد مکتوب، صوتی و تصویری کمیابی را می‌بینید که برای اثبات تاریخی حقانیت ایران و دسیسه برخی کشورهای عربی، برای خدشه وارد کردن به نام خلیج‌فارس کفایت می‌کند. این فیلم مستند با مهم‌ترین سخنرانی جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور مصر در دهه50 و 60میلادی شروع می‌شود که در روز ملی شدن کانال سوئز در اجتماع میلیونی جمله «از اقیانوس اطلس تا خلیج‌فارس وطن عربی است» را با صدای بلند تکرار می‌کند و مورد تشویق قرار می‌گیرد. منتقدان بر این باورند که مستند خلیج‌فارس یک مقاله و مستند پژوهشی سینمایی است و از استانداردهای جهانی برخوردار است.

کتاب

  خلیج‌فارس و نقش استراتژیک تنگه هرمز

نقش دریاهای آزاد در اقتصاد دنیا آن‌قدر مهم است که آنها را «خط زندگی» جوامع دانسته‌اند؛ چرا که بخش عمده‌ای از تجارت جهانی از طریق عبور و مرور کشتی‌های تجاری در کانال‌ها و تنگه‌ها صورت می‌گیرد. تنگه هرمز در کنار تنگه‌ها و کانال‌های باب‌المندب، سوئز، جبل‌الطارق، مالاکا، دوور و پاناما در زمینه‌های ارتباطی و اقتصادی و حمل کالاها و مواداولیه به‌ویژه نفت، نقش مهمی ایفا می‌کنند و مسدود شدن آن، یک بحران عظیم در نظام اقتصاد جهانی پدید می‌آورد. «خلیج‌فارس و نقش استراتژیک تنگه هرمز» نام کتابی است که مخاطب را با اهمیت تاریخی و اقتصادی تنگه هرمز به‌عنوان یکی از شاهراه‌های اصلی اقتصاد جهان آشنا می‌کند تا دریابد که ایران با در اختیار داشتن این تنگه مهم، چه موقعیت مهم استراتژیکی دارد.

تهرانگردی

  فیلم/ مهاجر

در 4دهه اخیر، کارگردان‌های معروف ایرانی کوشیده‌اند تا زوایای پنهان دوران دفاع‌مقدس را به مخاطب نشان دهند اما فقط چند کارگردان ازجمله ابراهیم حاتمی‌کیا در این راه موفق بوده‌اند. «مهاجر» نام یکی از نخستین فیلم‌های این کارگردان است که در ژانر دفاع‌مقدس ساخته شد و همه جوایز هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر را در سال1368ربود. داستان فیلم به ماجرای هواپیماهای بدون سرنشینی مربوط می‌شود که برای انجام عملیات جنگی به خاک دشمن نفوذ می‌کنند، اما برد این هواپیماها کم است و خلبان‌ها مجبورند در نزدیکی خاک دشمن مستقر شوند. این فیلم راوی صادقی از فضای جبهه و دفاع‌مقدس است و با گذشت 32سال هنوز دیدنی است و می‌شود جزو پیشنهادهای همیشگی باشد.

کتاب

  داستان‌هایی برای فکر کردن

کتاب داستان هایی برای فکر کردن  نوشته رابرت فیشر و ترجمه سید جلیل شاهرودی لنگرودی است که  در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به چاپ رسیده است. داستان‌هایی برای فکر کردن، یکی از مجموعه طرح‌هایی است که برای رشد تفکر و یادگیری تدوین شده. از این کتاب بچه‌ها می‌توانند به تنهایی، در گروه‌های کوچک، در کلاس‌های درس یا در محافل خود به شکل جمعی استفاده کنند. رابرت فیشر، استاد رشته تعلیم و تربیت در دانشگاه برونل است که تاکنون مجموعه‌های زیادی را تألیف کرده است؛ از جمله: به بچه‌ها یاد بدهیم فکر کنند، به بچه‌ها یاد بدهیم یاد بگیرند و مجموعه‌هایی از سلسله داستان‌هایی برای فکر کردن: اشعاری برای فکر کردن، معیارهایی برای فکر کردن، بازی‌هایی برای فکر کردن، نیز: نخستین داستان‌ها برای فکر کردن، نخستین اشعار برای فکرکردن. کتاب حاضر شامل 30داستان است. هر داستان براساس یک مضمون خاص مثل خشم، زیبایی، زورگویی، جرأت و ترس، مرگ و... تنظیم شده است.

کتاب

  کتاب را قورت بده

«کتاب را قورت بده» نوشته‌ محمد صادقی، راهکارهای مناسبی را برای بالابردن سطح دانسته‌های شما در زمینه‌ برنامه‌ریزی مدون، فعالیت‌های هدفمند، راه‌های افزایش تمرکز و حافظه، مدیریت زمان و از همه مهم‌تر شناخت روش‌های برتر مطالعه ارائه می‌دهد.معمولاً همه می‌گویند برای موفقیت در امتحان، برای پیشرفت در کار، برای بالا بردن سطح آگاهی خود مطالعه کنید، مطالعه هم مهم است، زیاد بخوانید و... اما کمتر شیوه صحیح مطالعه را به شما می‌آموزند. همچنین همه می‌گویند بچه‌ها را به کتاب خواندن عادت بدهید، اما از روش‌های ساده برای علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب کمتر سخن گفته می‌شود. عدم‌شناخت از مهارت‌های مطالعه به شکلی ناخواسته سبب می‌شود بهره‌وری در مطالعه شکل نگیرد و بیشتر اوقات کتاب‌های‌تان رابه شکل نیمه تمام رها کرده و از مطالعه کردن خسته می‌شوید. این کتاب که نشر آبانگان ایرانیان منتشر کرده، برای فرار از این اتفاق است.

کتاب

  50روش ساده برای علاقه‌مند کردن فرزند به مطالعه

کتاب «50 روش ساده برای علاقه‌مند کردن فرزند به مطالعه»، نوشته کتی‌ ای‌زاهلر است و نشر صابرین آن را با ترجمه سارا رئیسی روانه بازار کرده است. در این کتاب 50فعالیت ساده و لذتبخش ارائه شده است که به بچه‌ها کمک می‌کند برای همیشه به مطالعه علاقه‌مند شوند. هر فعالیت دستورالعمل ساده‌ای دارد و نشان می‌دهد که چگونه فرزندتان را برای مطالعه و دانستن بیشتر تشویق کنید. فهرست کتاب در بخش‌های مختلف شامل این موارد است: بخش اول، مطالعه را با هم تجربه کنید، بخش دوم مطالب خواندنی را در دسترس قرار دهید، بخش سوم رفتار بچه‌ها را اصلاح کنید، بخش چهارم رفتار خود را تغییر دهید. کتاب 149صفحه دارد و مطالعه آن برای والدینی که دنبال راهکارهایی برای علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به مطالعه هستند، توصیه می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید